-
Dokončené
31%
31%
-
V procese
56%
56%
-
Neotvorené
13%
13%
Životné prostredie, ktoré odovzdáme generáciám po nás, bude odrazom našej schopnosti starať sa.
Aktívne pracujeme na príprave nového, moderného a spoločensky akceptovaného územného plánu, nad ktorého dodržiavaním bude dohliadať obnovený Útvar hlavného architekta. Postupne presadzujeme moderný prístup k údržbe mesta a verejných priestranstiev.
Doprava v Žiline následkom nedokončeného diaľničného obchvatu pravidelne kolabuje. To je fakt, s ktorým sa nechceme pasívne zmieriť. Na jeho vyriešenie však neexistuje čarovný prútik, ale súbor opatrení podporujúcich verejnú a nemotorovú dopravu. Priniesli sme riešenia ako je preferencia MHD a zvýhodnenie peších a cyklistov, čoskoro predstavíme integrovanú dopravu Žilinského kraja. Obmedzili sme vstup áut do centra mesta a začali aktívne budovať sieť cyklotrás.
Životné prostredie tvorí všetko okolo nás. Preto postupne revitalizujeme vnútrobloky žilinských sídlisk, rekonštruujeme a pracujeme na príprave nových mestských parkov. Úspešne podávame projekty na boj s klimatickými zmenami a pristupujeme k riešeniam, ktoré zadržiavajú vodu v krajine. Meníme a zefektívňujeme prístup k odpadom. Robiť osvetu a systematicky kompostovať. Aj to sú výzvy pre životné prostredie, ktoré riešime v Žiline 21. storočia.
Urbanizmus a verejný priestor
K
Základnou úlohou pre Žilinu je v najbližšom období vypracovať nový moderný územný plán mesta, ktorý sa bude následne striktne dodržiavať.
Zobraziť viac
Obnovený Útvar hlavného architekta mesta Žilina už na tejto úlohe pracuje, je to jedna z ich priorít.
K
Tomu by malo predchádzať vypracovanie kvalitného zadania, v ktorom by sa maximálne množstvo záujmových skupín vyjadrilo, aké sú ich potreby a mesto by ich zosúladilo so svojimi víziami. Zadanie vytvárajú dôsledne pozbierané dáta a aktualizovanie databáz mesta.
Zobraziť viac
Aktuálne prebieha zber dát k tvorbe tohto zadania.
M
V tejto fáze je dôležité nájsť spoločenský konsenzus, akýsi základný dlhodobý cieľ pre smerovanie mesta ako takého. Úlohou mesta je byť iniciátorom a moderátorom takejto spoločenskej diskusie.
Zobraziť viac
Tejto úlohe predchádza úspešné absolvovanie predošlého kroku.
K
Pre mestskú pamiatkovú rezerváciu (MPR) je potrebné vytvoriť jasnú víziu ďalšieho smerovania MPR. Aj tu je nevyhnutná spoločenská dohoda, ktorou sa myslí primárne konsenzus medzi mestom a majiteľmi prevádzok v centre.
Zobraziť viac
V júni 2020 Mesto predstavilo princípy reklamy v Mestskej pamiatkovej rezervácii Žilina. Mesto sa tiež aktuálne uchádza o zdroje z eurofondov na celkovú rekonštrukciu mestskej pamiatkovej rezervácie.
N
Jednou z najvyšších priorít je tvorba mestského inštitútu, multidisciplinárneho oddelenia na MsÚ, so zastúpením urbanistov, architektov, sociológa, plánovača, krajinného architekta, ekonóma, atď. Táto inštitúcia musí byť autonómna. Jej úlohou bude tvorba koncepčných materiálov, vydávanie stanovísk, usmerňovania činnosti a rozvoja mesta.
Zobraziť viac
Funkciu mestského inštitútu už takmer plnohodnotne, okrem názvu, plní Útvar hlavného architekta mesta Žilina. Premenovanie útvaru na mestský inštitút prehodnocujeme, keďže inštitúty tohto druhu sú vhodné v prípade väčších metropol ako je Praha, prípadne Bratislava. Potrebám mesta Žilina plne postačuje profesionálne fungujúci útvar hlavného architekta.
K
Aktualizácia informačného systému o území a maximálne využitie databáz mesta pre pridanie rôznych vrstiev (napr. passport zelene, generel dopravy, skutočný stav infraštruktúry, passport športovísk, plán rekonštrukcií chodníkov, ciest, sietí a pod.).
Zobraziť viac
Napriek tomu, že tento proces ešte nie je ukončený, dali sme dokopy väčšinu kľúčových dát a passportov: Passport komunikácií a spevnených plôch, parkovacích miest, zastávkových bodov, aktualizovaný passport zelene, termomapu mesta, passport všetkých objektov na komunikáciách (mosty a priepusty), passport detských ihrísk, pieskovísk, verejných exteriérových športových plôch a všetkých lavičiek.
K
Je potrebné zásadne zmeniť údržbu v meste a vytvoriť kompaktné časti mesta z pohľadu ich správy. V každej časti sa jedna organizácia stará o všetky súčasti verejného priestoru – kosenie, údržbu zelene, čistenie chodníkov, údržbu detských ihrísk, opravy mobiliáru a pod. Koordinujú sa vstupy do územia, existuje kontrola a konečná zodpovednosť správcu. Mesto môže mať niekoľko správcov, kde sa každý stará o svoj rajón.
Zobraziť viac
Pripravili sme zámer vzniku Technických služieb mesta, ktorý schválilo mestské zastupiteľstvo. Aktuálne pracujeme na jeho spustení. Súčasné platné zmluvy s dodávateľmi služieb v oblasti starostlivosti o verejný priestor nestačia naším zvýšeným nárokom a očakávaniam občanov. Mesto stále nepôsobí čisto a upratane, napriek zvýšenému rozpočtu. Preto chceme túto oblasť dostať pod priamu správu – práve cez technické služby mesta, po vzore Bratislavy a iných samospráv. Okrem tohto sme spracovali Technické listy mesta Žilina a v súčasnosti prebieha diagnostika miestnych komunikácií.
N
Pre verejné obstarávania je potrebné vytvárať kvalitnejšie a špecifickejšie zadania, než tomu bolo v minulosti.
Zobraziť viac
Mestu sa darí obstarávať rýchlejšie, lacnejšie a kvalitnejšie ako v minulosti. Zmenili sme spôsob verejného obstarávania, kde jediná podmienka nie je cena, ale celková ekonomická výhodnosť. To nám umožňuje uplatňovať riešenia, ktoré sú nielen lacné, ale hlavne kvalitné. Zaviedli sme tiež elektronické verejné obstarávania a získali sme zaň veľmi pozitívnu spätnú väzbu aj od Úradu pre verejné obstarávanie.
K
Zásadnou pomôckou koordinácie činností je jednotný informačný systém, kde musia všetky oddelenia mestského úradu vkladať rozhodnutia, podnety a informácie.
Zobraziť viac
Mesto má informačný systém ktorý bol svojím rozsahom a možnosťami viazaný na podmienky programu financovaného z EU. V súčasnosti program končí a mesto má záujem zaviesť efektívnejší systém internej komunikácie.
N
Starostlivosť o verejný priestor v Žiline by sa mala stať prioritou.
Zobraziť viac
Navýšili sme rozpočet v tejto kapitole, zvýšili frekvenciu kosenia aj upratovania, ale rovnako ako občania, ani ja stále nie som spokojný s výsledným stavom. Žilinské ulice často pôsobia zanedbane a špinavo. Aj preto ideme vlastnou cestou a plánujeme v roku 2021 zriadiť mestské technické služby, od ktorých si sľubujeme, že súčasný stav výrazne zlepšia.
K
Zvýšenú pozornosť je potrebné venovať verejným priestorom ako na sídliskách, tak aj v prímestských častiach. Tieto je potrebné postupne revitalizovať. Prioritou je kvalitný mobiliár a upravená zeleň s kvalitnými chodníkmi.
Zobraziť viac
Vnútrobloky sídlisk prechádzajú procesom revitalizácie, rýchlosť investícií zodpovedá našej schopnosti získať na tento účel zdroje z EÚ, v čom sa nám zatiaľ darí. Prvá revitalizácia na Hlinách bola skolaudovaná koncom roka 2020, v rôznych štádiách realizácie sú revitalizácie na Vlčincoch, Hájiku a na Hlinách.
K
Vypracovať generel zelene a manuál verejných priestorov ako záväzné dokumenty, z ktorých bude mesto vychádzať pri rekonštrukcii starých a tvorbe nových verejných priestorov (parkov, námestí, oddychových zón).
Zobraziť viac
Passport zelene sme aktualizovali a ďalšie nadväzujúce dokumenty plánujeme spracovať v druhej polovici volebného obdobia, ich realizácia nadväzovala aj na zriadenie Útvaru hlavného architekta a obsadenie pozície hlavného architekta mesta. Aj tento krok už máme úspešne za sebou.
K
Uviesť do života koncept mesta na troch riekach ako súčasť dlhodobej vízie Žiliny. Cieľom je konkrétnymi krokmi priblížiť mesto a život ľudí k brehom Váhu, Kysuce, a Rajčanky, ktoré Žilinou pretekajú.
Zobraziť viac
Aktuálne rokujeme s vlastníkmi pozemkov v okolí Váhu (ŽSR, VHV) kde máme záujem vytvoriť kvalitný verejný priestor pre občanov. Podobné rokovania máme v pláne zahájiť aj s majiteľmi pozemkov v okolí Rajčianky.
K
Jednou z najväčších príležitostí pre tvorbu nového veľkého mestského parku je časť nábrežia Váhu od Budatína až po Tepličku. Akékoľvek investície a výstavba v tejto lokalite by mali byť obmedzené tak, aby svojou povahou nenarušili možnosť vzniku takejto súvislej oddychovej zóny. Mesto by malo začať aktívne pracovať na realizácii parku v tejto lokalite (výsadba stromov, osadenie lavičiek, piknikových stolov a pod.).
Zobraziť viac
Mestu sa podarilo zabrániť odpredaju tohto územia, známeho ako Sihoť, do súkromných rúk, čo by efektívne zamedzilo akejkoľvek snahe vytvoriť to verejný park pre Žilinčanov. Zároveň boli spracované prvé čiastkové štúdie využitia tohto územia a mesto rokuje s Vodohospodárskym podnikom o dlhodobom prenájme tejto oblasti, s cieľom začať ju postupne pretvárať na verejný park.
K
Revitalizácia Rajčanky a jej nábrežia, vrátane vybudovania cyklochodníka a osadenia lavičiek, košov a ďalšieho mobiliáru.
Zobraziť viac
Toto územie spadá pod správu Slovenského vodohospodárskeho podniku a mesto tak nemá jednoduchú legálnu možnosť ako investovať do jeho zveľadenia. Napriek tomu, aktuálne pracujeme na cyklotrase V1, ktorá prepojí centrum mesta so sídliskom Hájik. Cyklotrasa bude prechádzať aj cez nábrežie Rajčianky, kde plánujeme vybudovať tiež chodník a osadiť vhodný mobiliár (lavičky, malé smetné nádoby a pod). Súčasne ponad Rajčianku je navrhnutá nová lávka pre peších a cyklistov. Momentálne sme v štádiu územného konania.
M
Po dokončení rekonštrukcie železničnej trate a zrušení prekladiska medzi Strážovom a železničným depom využiť tento priestor pre potreby nášho mesta.
Zobraziť viac
Mesto je odkázané v tomto projekte na dokončenie rekonštrukcie železničného uzla. Tá by sa mala začať v roku 2021 a odhadované trvanie je 4 roky.
N
Pri riešení problematiky dopravy vo všeobecnosti je potrebná užšia spolupráca s VÚC, Žilinskou univerzitou a VÚD (Výskumný ústav dopravný).
Zobraziť viac
Mesto v oblasti dopravy úzko spolupracuje a komunikuje so všetkými týmito organizáciami a to pravidelne a oveľa aktívnejšie než bolo v minulosti zvykom. Medzi konkrétne príklady spolupráce patria konzultácie pri rizikových projektoch (spustenie diaľničného privádzača, železničný uzol), návrh dopravných opatrení, passport a obsaditeľnosť parkovacích miest, diagnostika stavu povrchov komunikácií. Spolupracovali sme tiež na príprave technických listov mesta Žilina, zmenách operačného plánu zimnej údržby a príprave vôbec prvého plánu letnej údržby komunikácií.
K
Žilina potrebuje vytvoriť integrovaný dopravný systém v spolupráci s VÚC. V tomto systéme majú byť integrované všetky typy verejnej dopravy. Výsledkom je jeden lístok na jednu cestu. Zároveň je to predpoklad na redukciu automobilovej dopravy v meste.
Zobraziť viac
Prvá fáza integrovaného systému dopravy je takmer pripravená a bude sa spúšťať v prvej polovici roku 2021. Obyvatelia Žiliny a žilinského kraja sa tak na jeden lístok, v jednom dopravnom systéme budú môcť regionálne presúvať dopravnými prostriedkami MHD, SAD aj ZSSK.
N
Je potrebné zvýhodniť MHD, aby bola rýchlejšia a lacnejšia ako auto, s kratšími časovými intervalmi (vyhradené jazdné pruhy, preferencia na svetelných križovatkách, zjednosmernenie Veľkej Okružnej a ďalšie opatrenia).
Zobraziť viac
V roku 2019 sme spustili systém preferencie MHD, DPMŽ rozšírilo vozový park (skrátenie intervalov), ukončilo jeho modernizáciu. Paralelne rekonštruujeme zastávky MHD a meníme tarify, aby viac spĺňali reálne potreby obyvateľov.
K
Využívanie verejnej dopravy sa dá podporiť aj vytvorením ďalších zastávok na území mesta na železničnej trati Žilina – Rajec.
Zobraziť viac
Na tomto riešení sa pracuje v rámci projektu integrovanej dopravy.
N
Mesto musí dať väčšiu prioritu rekonštrukcii a dobudovaniu siete bezbariérových peších chodníkov tak, aby existovali prepojenia medzi všetkými časťami mesta.
Zobraziť viac
Všetky rekonštrukcie mestských komunikácií už podľa zákona musia plniť podmienku bezbariérovosti. Zriadili sme tiež bezbariérovú komisiu, ktorá identifikuje bariéry vo verejnom priestore a určí plán ich postupného odstraňovania. Spracovali sme tiež Technické listy mesta Žilina, ktoré platia od 1.1.2021. Obsahom sú štandardizované základné technologické postupy pre všetky druhy komunikácií (cesty, chodníky, cyklotrasy, parkovacie plochy a iné spevnené plochy).
K
Je potrebné vytvárať integrovanú infraštruktúru pre cyklistov, t.j. cyklopruhy na vozovke, nie len separované cyklotrasy.
Zobraziť viac
Toto sa deje paralelne s výstavbou plno-profilových cyklochodníkov v meste.
K
Prioritou je dobudovanie základnej kostry mestských cyklotrás s napojením na regionálne cyklotrasy, ktoré plánuje budovať VÚC.
Zobraziť viac
Začali sme s aktívnym budovaním cyklotrás, prvá trasa, spájajúca Solinky a centrum mesta už slúži občanom. Pracujeme tiež na napojenie trás na cyklomagistrály v gescii VÚC, smerom na Terchovú, Bytču, Martin, Kysuce a Rajec.
N
Mesto musí dohodnúť podmienky tak, aby sa developeri zaviazali k spoluúčasti na výstavbe športovísk a cyklochodníkov.
Zobraziť viac
Pri všetkých nových projektoch, kde je taká možnosť, mesto angažuje developerov do podmienených investícii tohto typu. Podarilo sa to už napr. pri dopravnom riešení Obchodnej ulice a pri výstavbách cyklotrás V9 a H2.
K
Mesto Žilina musí bezpodmienečne získať svoju parkovaciu politiku do vlastných rúk.
Zobraziť viac
V mestskom zastupiteľstve sa bohužiaľ nenašla dostatočná podpora pre návrh vysporiadania vzťahov medzi mestom a podnikateľom G. Trabelssie, rokovania zostali stáť na mŕtvom bode. Ich súčasťou bolo aj získanie kontroly nad mestskou parkovacou politikou. Aktuálne sa javí ako jediná schodná cesta súdny spor medzi mestom a spoločnosťami skupiny SIRS.
K
Súbežne s tým musí dobudovať parkovacie miesta tam, kde je to možné a nebude to na úkor zelene. Začať sa tiež musí s prípravou a realizáciou výstavby nízkonákladových parkovacích domov na sídliskách a na príjazdoch do mesta.
Zobraziť viac
Realizovali sme kompletnú revíziu parkovacích miest na území mesta Žilina, zároveň sme investovali do obnovy parkovacích miest, vodorovného dopravného značenia. Aktuálne pracujeme na analýze obsadenosti parkovacích miest, ktorej výstupom bude reálny návrh regulácie a rozvoja parkovacích kapacít v meste.
M
Po vyriešení týchto otázok bude potrebné otvoriť diskusiu o možnosti rozšírenia rezidentského parkovania, ktoré bude viazané na trvalý pobyt a vlastníctvo nehnuteľnosti.
Zobraziť viac
Tento krok čaká na realizáciu vyššie uvedených riešení, mesto ale pracuje na príprave koncepcie rezidentského parkovania. S najväčšou pravdepodobnosťou nestihneme rezidentské parkovanie uviesť do praxe už v tomto volebnom období.
K
Mesto sa musí výrazne zasadiť o modernizáciu železničnej stanice.
Zobraziť viac
Rekonštrukcia železničnej stanice nie je súčasťou rozsiahlej rekonštrukcie železničného uzla, ale mesto aktívne rokuje so ŽSR o využití iných príležitostí a finančných zdrojov na rekonštrukciu samotnej budovy. Jednou z takýchto príležitostí je aj kandidatúra Žiliny na Európske hlavné mesto kultúry 2026.
Zeleň a životné prostredie
K
Žilina musí vytvoriť funkčný systém starostlivosti o čistotu ulíc a zelene. Tieto priestory musia byť pravidelne kontrolované a udržiavané.
Zobraziť viac
Zvýšili sme rozpočet na kosenie a čistenie verejných priestorov, aktualizovali sme passport mestskej zelene, obsadili pozíciu mestského záhradníka, ktorá by mala pripraviť plnohodnotnú koncepciu práce s mestskou zeleňou.
N
Mesto musí zvýšiť intenzitu kosenia trávnikov.
Zobraziť viac
V prvom roku volebného sme zvýšili intenzitu kosenia. Aktuálne meníme prístup, kedy nám nejde o celkový počet kosení, ale skôr aby sa kosilo vtedy, kedy je to potrebné. Prístup ku koseniu verejných priestorov sa celkovo mení, dnešná filozofia káže zachovávať v čo najväčšej miere aj nekosené zelené plochy (boj proti klimatickým zmenám, zadržiavanie vody v krajine a zachovanie diverzity hmyzu, hlavne včiel). Mesto už identifikovalo plochy s nižšou frekvenciou kosenia.
N
Mesto môže a malo by spolupracovať s miestnymi organizáciami a komunitami a organizovať čistenie ulíc, údržbu a rozvoj najbližšej zelene v mieste bývania obyvateľov.
Zobraziť viac
Mesto pravidelne organizuje a podporuje komunitné čistenia verejných priestorov, napríklad v lesoparku alebo v okolí Vodného diela. Spustili sme nový projekt, „Apríl – mesiac čistoty“ na zvýšenie povedomia o prístupe k životnému prostrediu a spracovaniu odpadu.
K
Žilina potrebuje cielene budovať zelenú infraštruktúru a vypracovať generel zelene.
Zobraziť viac
Za týmto účelom bola zriadená a obsadená pozícia mestského záhradníka, ktorý by mal v najbližších mesiacoch prísť s ucelenou víziou rozvoja zelene v meste Žilina.
N
Zásadná je zmena hospodárenia s odpadovou vodou s cieľom udržať vodu v lokálnom priestore, zásahom, či terénnymi depresiami.
Zobraziť viac
Mesto týmto spôsobom už uvažuje, pri všetkých nových projektoch stavebný úrad posudzuje aj vôd zádržné opatrenia.
N
Odpadové hospodárstvo sa má zamerať na maximálnu elimináciu tvorby odpadu, maximálnu separáciu a zužitkovanie vytvoreného odpadu a na podporu kompostovania a kompostérov v komunitách a domácnostiach.
Zobraziť viac
Mesto Žilina je v porovnaní s inými samosprávami veľmi efektívne v miere separácie odpadu. V oblasti biologického odpadu úspešne prebieha hromadná distribúcia kompostérov do každého rodinného a bytového domu. Od 1.1.2021 mesto Žilina tiež zaviedlo zber biologického odpadu, v meste bude rozmiestnených 100 ks nádob a ďalšie budú pribúdať.
N
Potrebné je zavedenie komunitných kompostérov na každom sídlisku.
Zobraziť viac
Od 1.1.2021 mesto Žilina zaviedlo zber biologického odpadu, v meste bude rozmiestnených 100 ks nádob a ďalšie budú pribúdať. Mesto úspešne ukončilo proces distribúcie kompostérov do rodinných domov a aktuálne rozbiehame aj distribúciu kompostérov pre bytové domy. Týmto krokom sa zriadenie komunitných kompostérov stáva neaktuálnym a nepotrebným.
K
Podpora budovania komunitných záhrad a ich prepojenie s komunitnými centrami.
Zobraziť viac
Podporujeme lokálne iniciatívy tohto druhu, ale momentálne nie je zavedený cielený program podpory budovania komunitných záhrad.
K
Je potrebné systematicky odhaľovať a odstraňovať čierne skládky, zapojiť a motivovať obyvateľov (napr. aplikácia Trash out).
Zobraziť viac
Mesto pravidelne organizuje hromadné akcie čistenia verejných priestorov od odpadu (lesopark, Vodné dielo). Čierne skládky majú občania možnosť jednoducho nahlasovať aj prostredníctvom aplikácie Odkaz pre starostu.
M
Pilotným projektom vyskúšať koncept “pay as you throw”, t.j. zaplať toľko, koľko vyhodíš do zmesového odpadu, resp. čo vyseparuješ, o to menej plať za odpad.
Zobraziť viac
Túto iniciatívu zatiaľ mesto nerealizovalo.
K
Intenzívne komunikovať s občanmi ohľadom množstva separačných nádob a kompostérov, s cieľom podporiť, vzdelávať a viesť k separovaniu.
Zobraziť viac
Mesto realizovalo prvú systematickú komunikačnú kampaň na tému separácie biologického odpadu v závere roku 2020.
N
Zabezpečiť maximálnu dostupnosť kontajnerov na separovaný zber.
Zobraziť viac
Mesto by v súčasnosti malo byť pokryté kontajnermi na separovaný zber, adekvátne potrebám obyvateľov. Ak je niekde nahlásený chýbajúci kontajner, situáciu riešime.
K
Zavedenie „inteligentných“ kontajnerov, ktoré priebežne vďaka jednoduchému čipu hlásia mieru naplnenia odpadom.
Zobraziť viac
Na Hájiku je pripravený pilotný projekt polozapustených kontajnerov, ktorých súčasťou je aj táto inteligentná technológia. Stojiská by mali byť 4, realizácia projektu sa kvôli korone presunula z r. 2020 na r. 2021. Po Hájiku plánujeme ísť aj do ďalších lokalít.
M
Vytvorenie vhodných podmienok pre psičkárov (koše, vrecká, podzemné kompostéry, a vyhradené priestory – venčoviská).
N
Navýšením finančných prostriedkov v rozpočte mesta dosiahnuť zásadnú zmenu v prístupe k správe, ošetrovaniu a zveľaďovaniu lesoparku Chrasť.
Zobraziť viac
Mesto do lesoparku aktívne investovalo, má nového správcu, dokončili sme detské ihrisko, postupne sa revitalizuje park ako taký.
K
Byť príkladom pre verejnosť a na akciách v gescii mesta nepoužívať jednorazové obaly a pod.
Zobraziť viac
Tento princíp zatiaľ nie je uplatnený plošne, ale plánujeme k tomuto kroku v blízkej budúcnosti pristúpiť. Viaceré mestské akcie v nedávnej minulosti už boli zabezpečené bez jednorazových obalov.
M
Cielené informačné kampane pre obyvateľov, žiakov MŠ a ZŠ, s cieľom pozitívne vplývať na zmenu správania a viesť k zodpovednosti k životnému prostrediu.