Mobilné a zelené mesto
Plnenie plánu
- Dokončené 31%
- V procese 56%
- Neotvorené 13%
Životné prostredie, ktoré odovzdáme generáciám po nás, bude odrazom našej schopnosti starať sa.
Aktívne pracujeme na príprave nového, moderného a spoločensky akceptovaného územného plánu, nad ktorého dodržiavaním bude dohliadať obnovený Útvar hlavného architekta. Postupne presadzujeme moderný prístup k údržbe mesta a verejných priestranstiev.
Doprava v Žiline následkom nedokončeného diaľničného obchvatu pravidelne kolabuje. To je fakt, s ktorým sa nechceme pasívne zmieriť. Na jeho vyriešenie však neexistuje čarovný prútik, ale súbor opatrení podporujúcich verejnú a nemotorovú dopravu. Priniesli sme riešenia ako je preferencia MHD a zvýhodnenie peších a cyklistov, čoskoro predstavíme integrovanú dopravu Žilinského kraja. Obmedzili sme vstup áut do centra mesta a začali aktívne budovať sieť cyklotrás.
Životné prostredie tvorí všetko okolo nás. Preto postupne revitalizujeme vnútrobloky žilinských sídlisk, rekonštruujeme a pracujeme na príprave nových mestských parkov. Úspešne podávame projekty na boj s klimatickými zmenami a pristupujeme k riešeniam, ktoré zadržiavajú vodu v krajine. Meníme a zefektívňujeme prístup k odpadom. Robiť osvetu a systematicky kompostovať. Aj to sú výzvy pre životné prostredie, ktoré riešime v Žiline 21. storočia.
Urbanizmus a verejný priestor
V procese
Zobraziť viac
Obnovený Útvar hlavného architekta mesta Žilina už na tejto úlohe pracuje, vykonali sa zmeny a doplnky územného plánu a kompletný nový územný plán je aktuálne najdôležitejšou úlohou ÚHA pre ďalšie obdobie a čaká na schválenie financovania.
V procese
Zobraziť viac
V procese
V tejto fáze je dôležité nájsť spoločenský konsenzus, akýsi základný dlhodobý cieľ pre smerovanie mesta ako takého. Úlohou mesta je byť iniciátorom a moderátorom takejto spoločenskej diskusie.
Zobraziť viac
Čiastkové diskusie prebiehajú neustále. Občania oceňujú, že mesto sa snaží omnoho viac a otvorene komunikovať ako v predošlých obdobiach.
Dokončené
Zobraziť viac
Funkciu mestského inštitútu už takmer plnohodnotne, okrem názvu, plní Útvar hlavného architekta mesta Žilina. Premenovanie útvaru na mestský inštitút prehodnocujeme, keďže inštitúty tohto druhu sú vhodné v prípade väčších metropol ako je Praha, prípadne Bratislava. Potrebám mesta Žilina plne postačuje profesionálne fungujúci útvar hlavného architekta.
V procese
Zobraziť viac
V júni 2020 Mesto predstavilo princípy reklamy v Mestskej pamiatkovej rezervácii Žilina. Mesto sa tiež aktuálne uchádza o zdroje z eurofondov na celkovú rekonštrukciu mestskej pamiatkovej rezervácie a pripravuje vyhlásenie súťaže na rekonštrukciu celej MPR.
Dokončené
Aktualizácia informačného systému o území a maximálne využitie databáz mesta pre pridanie rôznych vrstiev (napr. pasport zelene, generel dopravy, skutočný stav infraštruktúry, pasport športovísk, plán rekonštrukcií chodníkov, ciest, sietí a pod.).
Zobraziť viac
Mesto vysúťažilo systém GIS, dali sme dokopy väčšinu kľúčových dát a passportov: Passport komunikácií a spevnených plôch, parkovacích miest, zastávkových bodov, aktualizovaný passport zelene, termomapu mesta, passport všetkých objektov na komunikáciách (mosty a priepusty), pasport detských ihrísk, pieskovísk, verejných exteriérových športových plôch a všetkých lavičiek. Aktuálne prebieha napĺňanie systému doteraz získanými dátami naprieč všetkými odbormi mestského úradu aj Utvaru hlavného architekta.
V procese
Zobraziť viac
Za týmto účelom mesto pripravilo zriadilo Technické služby mesta Žilina, ktorých vznik schválilo mestské zastupiteľstvo a v roku 2022 začali plniť svoje funkcie. Úlohou technických služieb mesta je postupne prebrať jednotlivé činnosti správy verejeného priestoru v mestských obvodoch.Okrem tohto sme spracovali Technické listy mesta Žilina a v prebehla diagnostika miestnych komunikácií.
Dokončené
Zobraziť viac
Som veľmi spokojný s prácou odboru pre verejné obstarávanie. Mestu sa darí obstarávať rýchlejšie, lacnejšie a kvalitnejšie ako v minulosti. Zmenili sme spôsob verejného obstarávania, kde jediná podmienka nie je cena, ale celková ekonomická výhodnosť. To nám umožňuje uplatňovať riešenia, ktoré sú nielen lacné, ale hlavne kvalitné. Zaviedli sme tiež elektronické verejné obstarávania a získali sme zaň veľmi pozitívnu spätnú väzbu aj od Úradu pre verejné obstarávanie.
V procese
Zobraziť viac
Mesto má informačný system, ktorý bol svojím rozsahom a možnosťami viazaný na podmienky programu financovaného z EU. V súčasnosti program končí a mesto má záujem zaviesť efektívnejší systém internej komunikácie.
Dokončené
Zobraziť viac
Navýšili sme rozpočet v tejto kapitole, zvýšili frekvenciu kosenia aj upratovania, ale rovnako ako občania, ani ja stále nie som spokojný s výsledným stavom. Žilinské ulice často pôsobia zanedbane a špinavo. Aj preto ideme vlastnou cestou a zriadime v roku 2021 mestské technické služby od ktorých si sľubujem, že súčasný stav výrazne zlepšia.
Dokončené
Zvýšenú pozornosť je potrebné venovať verejným priestorom ako na sídliskách, tak aj v prímestských častiach. Tieto je potrebné postupne revitalizovať. Prioritou je kvalitný mobiliár a upravená zeleň s kvalitnými chodníkmi.
Zobraziť viac
Vnútrobloky sídlisk prechádzajú procesom revitalizácie, rýchlosť investícií zodpovedá našej schopnosti získať na tento účel zdroje z EÚ, v čom sa nám zatiaľ darí. Prvá revitalizácia na Hlinách bola skolaudovaná koncom roka 2020, revitalizácie následne prebehli na Vlčincoch, Hájiku, a v príprave sú ďalšie (Hliny VII, VIII, Solinky, Vlčince). Pozornosť sa venuje aj prímestským častiam, štúdie priestorov sú pripravené v Zádubní aj Strážove.
V procese
Zobraziť viac
Pasport zelene sme aktualizovali a ako ďalšie nadväzujúce dokumenty sú spracované čiastkové materiály tvorby verejných priestorov: Zeleň na parkoviskách, manuál komunitných záhrad, pripravená je ochrana zelene pri rekonštrukciách sietí. Do územného plánu mesta sa dostali aj záväzné state o tvorbe verejných priestorov.
V procese
Zobraziť viac
Dlhodobo rokujeme s vlastníkmi pozemkov v okolí Váhu (ŽSR, VHV) kde máme záujem vytvoriť kvalitný verejný priestor pre občanov, v príprave je vyhlásenie medzinárodnej architektonickej súťaže. Ide bohužiaľ o tému, kde sme závislí od prístupu a súčinnosti majiteľov týchto pozemkov.
V procese
Zobraziť viac
Mestu sa podarilo zabrániť odpredaju tohto územia, známeho ako Sihoť, do súkromných rúk, čo by efektívne zamedzilo akejkoľvek snahe vytvoriť tu verejný park pre Žilinčanov. Zároveň boli spracované prvé čiastkové štúdie využitia tohto územia a mesto rokuje s Vodohospodárskym podnikom o dlhodobom prenájme tejto oblasti, s cieľom začať ju postupne pretvárať na verejný park. V tejto veci začala pracovať pracovná skupina.
V procese
Zobraziť viac
Toto územie spadá pod správu Slovenského vodohospodárskeho podniku a mesto tak nemá jednoduchú legálnu možnosť ako investovať do jeho zveľadenia. Napriek tomu, aktuálne pracujeme na cyklotrase V1, ktorá prepojí centrum mesta so sídliskom Hájik. Cyklotrasa bude prechádzať aj cez nábrežie Rajčianky, kde plánujeme vybudovať tiež chodník a osadiť vhodný mobiliár (lavičky, malé smetné nádoby a pod). Súčasne ponad Rajčianku je navrhnutá nová lávka pre peších a cyklistov. Momentálne sme v štádiu územného konania a podobný zámer je v príprave aj zo smeru Strážov.
Neotvorené
Zobraziť viac
Mesto je odkázané v tomto projekte na dokončenie rekonštrukcie železničného uzla. Tá by sa začala v roku 2021 a odhadované trvanie je 4 roky. Mesto plánuje vstúpiť do rokovania so ŽSR a prezentovať tento záujem.
Doprava a parkovanie
Dokončené
Zobraziť viac
Mesto v oblasti dopravy úzko spolupracuje a komunikuje so všetkými týmito organizáciami a to pravideľne a oveľa aktívnejšie než bolo v minulosti zvykom. Medzi konkrétne príklady spolupráce patria konzultácie pri rizikových projektoch (spustenie diaľničného privádzača, železničný uzol), návrh dopravných opatrení, passport a obsaditeľnosť parkovacích miest, diagnostika stavu povrchov komunikácií. Spolupracovali sme tiež na príprave technických listov mesta Žilina, zmenách operačného plánu zimnej údržby a príprave vôbec prvého plánu letnej údržby komunikácií.
Dokončené
Žilina potrebuje vytvoriť integrovaný dopravný systém v spolupráci s VÚC. V tomto systéme majú byť integrované všetky typy verejnej dopravy. Výsledkom je jeden lístok na jednu cestu. Zároveň je to predpoklad na redukciu automobilovej dopravy v meste.
Zobraziť viac
Prvá fáza integrovaného systému dopravy je pripravená a bude sa spúšť sa v druhej polovici roku 2022. Obyvatelia Žiliny a žilinského kraja sa tak na jeden lístok, v jednom dopravnom systéme budú môcť regionálne presúvať dopravnými prostriedkami MHD, SAD aj ZSSK.
Dokončené
Zobraziť viac
V roku 2019 sme spustili systém preferencie MHD, DPMŽ rozšírilo vozový park (skrátenie intervalov), ukončilo jeho modernizáciu. Paralelne rekonštruujeme zastávky MHD a meníme tarify, aby viac spĺňali reálne potreby obyvateľov. .
V procese
Zobraziť viac
Na tomto riešení sa pracuje v rámci projektu integrovanej dopravy, ktorý bude spustený začiatkom júla 2022, vrátane trate Rajec – Žilina už v prvej etape.
Dokončené
Zobraziť viac
V procese
Zobraziť viac
Toto sa deje paralelne s výstavbou plno-profilových cyklochodníkov v meste.
V procese
Zobraziť viac
Pokračujeme s aktívnym budovaním cyklotrás v meste, v tomto volebnom období došlo asi k najvýraznejšimu nárastu kilometrov cyklotrás na územi mesta, celkovo vyše 5 km a mnohé sú uprostred realizácie. Pracujeme tiež na napojení trás na cyklomagistrály v gescii VÚC, smerom na Terchovú, Bytču, Martin, Kysuce a Rajec. Len Terchovská cyklomagistrála má dĺžku 23.559 km.
Dokončené
Zobraziť viac
Pri všetkých nových projektoch, kde je taká možnosť, mesto tlačí developerov do podmienených investícii tohto typu. Podarilo sa to už napr. pri dopravnom riešení Obchodnej ulice, a pri výstavbách cyklotrás V9 a H2.
V procese
Zobraziť viac
V mestskom zastupiteľstve sa bohužiaľ nenašla dostatočná podpora pre návrh vysporiadania vzťahov medzi mestom a podnikateľom G. Trabelsie, rokovania zostali stáť na mŕtvom bode. Ich súčasťou bolo aj získanie kontroly nad mestskou parkovacou politikou. Mesto v máji 2022 ale definitívne požiadalo súd o vystúpenie z ŽPS a k júnu 2023 mesto plánuje spustiť vlastný systém parkovania.
V procese
Zobraziť viac
Realizovali sme kompletnú revíziu a skompletizovali vôbec prvý passport parkovacích miest na území mesta Žilina, zároveň sme investovali do obnovy parkovacích miest, vodorovného dopravného značenia. Spracovaná bola tiež analýza obsadenosti parkovacích miest, ktorej výstupom sú už konkrétne projekty doplnenia parkovacích miest.
V procese
Po vyriešení týchto otázok bude potrebné otvoriť diskusiu o možnosti rozšírenia rezidentského parkovania, ktoré bude viazané na trvalý pobyt a vlastníctvo nehnuteľnosti.
Zobraziť viac
Presne v tomto duchu už mesto predstavilo prvé kontúry novej parkovacej politiky, pripravovanej na spustenie v júni roku 2023.
Dokončené
Mesto sa musí výrazne zasadiť o modernizáciu železničnej stanice.
Zobraziť viac
Rekonštrukcia železničnej stanice nie je súčasťou rozsiahlej rekonštrukcie železničného uzla, ale mesto aktívne rokuje so ŽSR o využití iných príležitostí a finančných zdrojov na rekonštrukciu samotnej budovy. Aktuálne je vďaka týmto snahám mesto Žilina na vrchu poradovníka na rekonštrukciu, spoločne s mestom Trenčín.
Zeleň a životné prostredie
V procese
Zobraziť viac
Zvýšili sme frekvenciu kosenia, vysúťažili sme zmluvy s novými dodávateľmi, posilnili sme odbor životného prostredia, zriadili Útvar hlavného architekta, ktory zabezpečuje koncepčnú starostlivosť o verejný priestor, zaviedli sme upratovacie čaty, priebežne aktualizujeme passport mestskej zelene, zazmluvnili čistenie trávnatých plôch, obsadili pozíciu mestského záhradníka, ktorá pripravuje plnohodnotnú koncepciu práce s mestskou zeleňou. Identifikované a ošetrené boli tiež chránené stromy na území mesta (celkovo 6ks vzácnych stromov).
Dokončené
Zobraziť viac
V prvom roku volebného obdobia sme zvýšili intenzitu kosenia. Aktuálne meníme prístup, kedy nám nejde o celkový počet kosení, ale skôr aby sa kosilo vtedy, kedy je to potrebné. Prístup ku koseniu verejných priestorov sa celkovo mení, dnešná filozofia káže zachovávať v čo najväčšej miere aj nekosené zelené plochy (boj proti klimatickým zmenám, zadržiavanie vody v krajine a zachovanie diverzity hmyzu, hlavne včiel). Mesto už identifikovalo plochy s nižšou frekvenciou kosenia.
Dokončené
Zobraziť viac
Mesto pravidelne organizuje a podporuje komunitné čistenia verejných priestorov, napríklad v lesoparku alebo v okolí Vodného diela. Spustili sme nový projekt, „Apríl – mesiac čistoty“ na zvýšenie povedomia o prístupe k životnému prostrediu a spracovaniu odpadu.
V procese
Zobraziť viac
Za týmto účelom bola zriadená a obsadená pozícia mestského záhradníka, ktorý by mal prísť s ucelenou víziou rozvoja zelene v meste Žilina. V pláne je tiež obsadenie dvoch ďalších pracovných pozícii na pokrytie záhradníckej činnosti.
Dokončené
Zobraziť viac
Mesto týmto spôsobom už uvažuje, pri všetkých nových projektoch stavebnú úrad posudzuje aj vodozádržné opatrenia.
Dokončené
Zobraziť viac
Mesto Žilina je v porovnaní s inými samosprávami veľmi efektívne v miere separácie odpadu. V oblasti biologického odpadu, úspešne prebieha hromadná distribúcia kompostérov do každého rodinného a bytového domu. Od 1.1.2021 mesto Žilina tiež zaviedlo zber biologického odpadu, v meste bude rozmiestnených 100 ks nádob a ďalšie budú pribúdať.
Dokončené
Zobraziť viac
Dokončené
Podpora budovania komunitných záhrad a ich prepojenie s komunitnými centrami.
Zobraziť viac
Podporujeme všetky lokálne iniciatívy tohto druhu a mesto dokonca pripravilo manuál tvorby komunitných záhrad.
Dokončené
Je potrebné systematicky odhaľovať a odstraňovať čierne skládky, zapojiť a motivovať obyvateľov (napr. aplikácia Trash out).
Zobraziť viac
Mesto pravidelne organizuje hromadné akcie čistenia verejných priestorov od odpadu (lesopark, Vodné dielo). Čierne skládky majú občania možnosť jednoducho nahlasovať aj prostredníctvom aplikácie Odkaz pre starostu a mesto aktívne monitoruje a odstraňuje čierne skládky.
V procese
Pilotným projektom vyskúšať koncept “pay as you throw”, t.j. zaplať toľko, koľko vyhodíš do zmesového odpadu, resp. čo vyseparuješ, o to menej plať za odpad.
Zobraziť viac
Mesto už podniká kroky k dosiahnutiu tohto cieľa, prvom kroku očipovaním smetných nádob, následným zberom dát a vo finále koncepcia odpadového hospodárstva počíta z motivačným systémom platieb za odpad.
Dokončené
Intenzívne komunikovať s občanmi ohľadom množstva separačných nádob a kompostérov, s cieľom podporiť, vzdelávať a viesť k separovaniu.
Zobraziť viac
Mesto realizovalo prvú systematickú komunikačnú kampaň na tému separácie biologického odpadu v závere roku 2020 a odvtedy systematicky túto tému komunikujeme cez všetky komunikačné kanály mesta, napr. aj v každom čísle radničných novín.
Dokončené
Zobraziť viac
Podľa informácii, ktorými disponujeme, mesto je adekvátne potrebám obyvateľov pokryté kontajnermi na separovaný zber. Ak je niekde nahlásený chýbajúci kontajner, situáciu riešime.
Dokončené
Zavedenie „inteligentných“ kontajnerov, ktoré priebežne vďaka jednoduchému čipu hlásia mieru naplnenia odpadom.
Zobraziť viac
Zrealizované na celom území mesta v prvom polroku 2022.
Neotvorené
Dokončené
Zobraziť viac
Mesto do lesoparku aktívne investovalo, má nového správcu, dokončili sme detské ihrisko, postupne sa revitalizuje park ako taký.
V procese
Zobraziť viac
Tento princíp zatiaľ nie je uplatnený plošne, ale je aktuálne uplatnený na najväčších mestských akciách, ako sú napr. staromestské slávnosti alebo Vianočné trhy.
Dokončené
Cielené informačné kampane pre obyvateľov, žiakov MŠ a ZŠ, s cieľom pozitívne vplývať na zmenu správania a viesť k zodpovednosti k životnému prostrediu.
Zobraziť viac
V tejto oblasti došlo k zásadnému posunu, aktívne pracujeme so školami, celoročne chodí množstvo výziev na zapojenie verejnosti do starostlivosti o čistotu verejného priestoru. Ide napríklad o kampane ako Dni zeme alebo Apríl, mesiac čistoty.
ĎALŠIE OPATRENIA V TEJTO OBLASTI – NAD RÁMEC PLÁNU ZA:
Mesto pripravilo a vyhlásilo veľkú architektonickú súťaž na rekonštrukciu Bulváru.
Paralelne beží viacero architektonických štúdii, ktoré budú slúžiť ako podklad rekonštrukcie verejných priestorov v centre aj mimo neho.
Rekonštruovali sme detské ihriská v mnohých mestských lokalitách. Ihrisko na Korzo, Hájik.
Lesopark prešiel obnovou, dokončili sme detské ihrisko, postupne sa revitalizuje park.
Pokračujeme v úspešnom projekte Bikesharingu, zvyšil sa počet bicyklov aj stojanov na stojiskách, rozšírenie celého systému je pripravené aj s modelom financovania.
Nečakáme na volebný rok, už v prvom roku volebného obdobia prebehla prvá vlna rekonštrukcie ciest a chodníkov, v podobnom duchu pokračujeme každý rok volebného obdobia.
Cesty – napr. Hálkova, Rázusova, Priehradná, Zádubanská, A. Lemeša, Stračia, Šoltésovej, Jedľová, Pod Majerom, Na Zápletí atď.. Chodníky – napr. Gaštanová, Hlinská, Závodského, Borová, Na lány, Fatranská, Hečkova, Suvorovova, Rosinská cesta, Lesopark, Kvačalova, Martinská, Hollého, Nový Domov, Piešťanská atď. + cyklotrasa na Vysokoškolákov.
Mesto pripravuje adaptačnú stratégiu na zmenu klímy, ktorú už dnes Žilina pociťuje.
Vytvorili sme termickú mapu mesta, pre sledovanie vplyvov zmeny klímy.
Pripravili sme nový zimný aj letný plán údržby komunikácii (letný doteraz Žilina nemala).
Spustili sme reguláciu vstupu áut do pešej zóny.
Dokončená bola nová lávka ponad Kysucu.
Zrealizovali sme dva prieskumy statickej dopravy a po prvý krát tak presne zmapovali stav parkovacích miest v celom meste.
Prebieha a bude aj naďalej pokračovať rekonštrukcia a výmena zastávok MHD. Doteraz sme zrekonštruovali 26 zastávok MHD.
Zaviedli sme vrecový zber triedeného odpadu v Bánovej.
Zaviedli sme bezplatný odvoz elektroodpadu.
Na MsÚ nájdu Žilinčania novú nabíjačku na elektromobily.
Hotová je projektová dokumentácia revitalizácie parku na Hlinách VI.